Sidor

lördag 9 april 2011

Tillfällighet eller meningsfull slump

Ett litet boktips:

Slumpen är ingen tillfällighet av Jan Cederquist

Tog en titt i bokhyllan och såg en bok jag köpte som pocket förra året, oförskämt billigt dessutom 20 kr. Ingen tvekan om att det var en meningsfull slump för mig.
En rolig och fascinerande bok som innehåller en rad småhistorier som författaren och hans bekanta sägs ha varit med om.
Funderingar om huruvida dessa häftiga händelser som har skett är av en ren tillfällighet eller om det är en meningsfull slump som har något med personens liv att göra.

Många gånger händer det till synes små saker i livet, som får en att träffa en speciell person vid precis rätt ögonblick i ens liv, vilket får en att ta ett avgörande beslut i en viktig fråga, t. ex. angående familj eller yrkesval. Spännande hur livet spelar en små spratt ibland :)

Vet däremot inte om boken finns att få tag på i pocketupplaga, har varit in och sökt och sett den som ljudbok, MP3 och e-bok, finns även som vanlig bok att låna på vissa bibliotek. (Bokomslag i grått).

Idag har jag annars cyklat i motvind, så snabbt jag kunde för att hinna i tid innan stängningsdags, till postombud för att hämta ett paket från Bokus med några fler böcker. Jag är utan tvekan en boktok, men det är jag glad för :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar