Sidor

onsdag 4 maj 2011

Värmen kommer och även bokläsningstid förhoppningsvis :)

Kallt är det, men jag har ingen lust att börja med vinterjackan igen.
Får härda ut, ser ut att bli varmare i helgen och i nästa vecka :)

Hade tänkt skicka in någon dikt till tävlingen Poesikalendern KulturÖsterbotten, men det blev inte av, kanske kändes det lite krångligare bara för att det var i Finland vad vet jag.
En kul grej med poesikalender, skulle vara kul med en sådan tävling här i Sverige också.

Tycker jag har varit dålig på bokläsningen på sistone. Lånade några tidningar på biblioteket förr som jag snart läst igenom, kan vara nyttigt det också.
Men förra helgen fick jag en bok som dottern tyckte jag skulle läsa:

Äventyrsveckan av Sofia Nordin

En barn- och ungdomsbok om en tjej på klassresa i årskurs 6 innan klassen splittras och börjar i sjuan. Amanda slungas ur gummibåten under forsränningen tillsammans med Philip som är den som brukar kasta glåpord till henne om dagarna i skolan.
Jag har läst ungefär halva boken och den är bra skriven, känns naturlig och är en bra skildring av Amanda och hennes tankar och handlingar.
Boken var författarens debutbok, hon har skrivit fler böcker sen dess.

Det roliga är att jag när boken kom ut 2003 stod på biblioteket och bläddrade och läste på baksidan av just den här boken. Tänkte att den här ska jag läsa sen, för jag är även intresserad av barn- och ungdomsböcker, men tror aldrig det blev av. Så kom dottern nu flera år senare... och jag blev påmind.
Livet är bra häftigt ibland :)
 




   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar